Szeretettel köszöntelek a Krisztus Követők - közössége oldalán!
Csatlakozz moderált közösségünkhöz Olyan személyeket várunk e közösségbe, akik szívében jóindulat, szeretet, és Hit él, kiknek életében Krisztus példamutatása, szeretete és tanítása, mindenekfelett a legfontosabb! Békés egy közösségen belüli imára és elmélkedésre törekszünk!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Krisztus Követők - közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Krisztus Követők - közössége oldalán!
Csatlakozz moderált közösségünkhöz Olyan személyeket várunk e közösségbe, akik szívében jóindulat, szeretet, és Hit él, kiknek életében Krisztus példamutatása, szeretete és tanítása, mindenekfelett a legfontosabb! Békés egy közösségen belüli imára és elmélkedésre törekszünk!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Krisztus Követők - közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Krisztus Követők - közössége oldalán!
Csatlakozz moderált közösségünkhöz Olyan személyeket várunk e közösségbe, akik szívében jóindulat, szeretet, és Hit él, kiknek életében Krisztus példamutatása, szeretete és tanítása, mindenekfelett a legfontosabb! Békés egy közösségen belüli imára és elmélkedésre törekszünk!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Krisztus Követők - közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Krisztus Követők - közössége oldalán!
Csatlakozz moderált közösségünkhöz Olyan személyeket várunk e közösségbe, akik szívében jóindulat, szeretet, és Hit él, kiknek életében Krisztus példamutatása, szeretete és tanítása, mindenekfelett a legfontosabb! Békés egy közösségen belüli imára és elmélkedésre törekszünk!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Krisztus Követők - közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A nyomtatott és az elektronikus média kritikátlanul szajkózza az alaptalan vádat, mely szerint Pio atya karbolsavval idézte elő az oldalán és a végtagjain látható sebeket. A tényszerű cáfolatot Frank M. Rega cikke alapján ismertetjük.
2011. november 15-én a Montréal Gazette hírül adta: egy Pio atyáról szóló könyv szerzője lehetségesnek tartja, hogy Pio atya maga idézhette elő karbolsavval a stigmáit. Másnap a brit Telegraph már szinte tényként közölte, hogy „az olasz Pio atya karbolsavval hozta létre a kezén lévő sebeket – olvasható egy nemrég megjelent könyvben.”
A
híradást nyomtatott és online cikkek tízezrei követték – még katolikus
oldalakon is –, amelyek kétségbe vonták Pio atya stigmáinak
hitelességét. Sok katolikus elbizonytalanodott Pio atya szentségét
illetően – pedig a vádról már évtizedekkel ezelőtt, alig egy évvel a
stigmák megjelenése után bebizonyosodott, hogy hamis: 1919-ben egy
kevéssé publikált „gyógyítási” kísérlet gyakorlatilag kizárta a
vegyszeres beavatkozás lehetőségét.
Szent Pio sebeinek három
egymástól független, hivatalos orvosi vizsgálata volt, mindhármat
1919-ben végezték. Az egyik orvost, dr. Amico Bignamit, a Regia
Università di Roma patológus professzorát a kapucinus rend általános
prokurátora hívta meg a Szentszék kérésére, hogy vizsgálja meg Pio atya
stigmáit, és mondjon szakvéleményt.1
Bignami ateista
és pozitivista volt, vagyis kizárólag tudományosan bizonyítható vagy
természetes módon magyarázható jelenségeknek adott hitelt. Először
visszautasította a felkérést, majd amikor megtudta, hogy a Szentszék
kérésére történt, mégis elfogadta, azzal a feltétellel, hogy senki ne
tudjon róla.2 1919 júliusában érkezett San Giovanni
Rotondóba, Pietro Ischitella kapucinus provinciális kíséretében.
Mindössze néhány napot töltött a rendházban; ezalatt többször
megvizsgálta Pio atyát.
A vizsgálat
1919.
július 26-án kelt szakvéleményében Bignami azt írja: Pio atya arca
„csupa jóság és őszinteség, ami nagyon vonzóvá teszi... szemmel látható
gyengesége ellenére jól tűri a fáradságot. Például 15-16 órán át tud
gyóntatni, evés nélkül. Általában keveset eszik... Tekintete élénk,
szelíd, olykor elrévedő.”3
Az ötoldalas jelentés részletesen leírja Pio atya sebeinek anatómiai és szövettani jellemzőit.4
Az orvost meglepte a „sérülések” szimmetriája, vagyis az, hogy a sebek a
jobb és a bal kéz- és lábfejen pontosan ugyanott helyezkedtek el. Az
oldalsebet felszíni hámsérülés következményének tekintette. A sebek
körül jódtinktúrától származó elszíneződést figyelt meg, ami felkeltette
gyanakvását. Kérdésére Pio atya elmondta, hogy hetente többször használ
jódot fertőtlenítésre és vérzéscsillapításra.
Szakvéleményében a
professzor három hipotézist állított fel a sebek eredetére vonatkozóan.
Kizárólag természetes magyarázatot keresett, bármiféle természetfeletti
beavatkozás lehetőségét kizárta. A három hipotézis szerint a sebek (1)
mesterségesen, szándékosan előidézett sérülések; (2) patologikus
eredetűek (stato morboso); (3) részben patologikus eredetűek, részben
mesterségesek.
Az első lehetőséget Bignami kizárta. Mint írta,
Pio atya „annyira őszintének látszott”, hogy szándékos előidézés fel sem
merülhet.5 A második feltételezést illetően úgy véli, a
végtagsebek valóban patologikusak: neurotikus eredetű sejtelhalásnak
(necrosi neurotiche) tulajdoníthatóak; ez azonban nem magyarázza meg a
sebek meglepő szimmetriáját. Marad hát a harmadik hipotézis, amelyet
továbbfejleszt: „Úgy vélhetjük, hogy a sebek eredetileg patologikus
jellegűek: sokszoros neurotikus eredetű bőrelhalás, ami - talán
tudattalan önszuggesztió nyomán - szimmetrikus formát öltött, és azóta
vegyi anyagok, például jódtinktúra hatására maradt fenn.”6
Vagyis
háromszakaszos folyamatot feltételez: az eredet patologikus, a
szimmetrikus elhelyezkedés önszuggesztió hatására jön létre, a tartós
fennmaradást pedig vegyi anyag okozza. Fontos megjegyezni: Bignami nem
vádolja Pio atyát azzal, hogy vegyszerekkel szándékosan idézi elő a
stigmákat. Szakvéleménye végén megállapítja: „Ez tűnik az általam
megfigyelt tények legmegbízhatóbb magyarázatának. Mindenesetre
megerősíthetjük, hogy a leírt bőrelváltozások egyike sem olyan, ami ne
lehetne megbetegedés következménye és közismert vegyszerek hatása.”7
A kezelés
Orvosként
Bignami meg volt győződve róla, hogy Pio atya sebei klinikailag
kezelhetők. Hogy minden kétséget kizáróan bebizonyítsa, hogy a
„sérüléseknek” van természetes magyarázata, és jód, illetve karbolsav
alkalmazása miatt maradnak meg, egyszerű eljárást javasolt, melytől a
sebek gyógyulását remélte.
Javaslata
szerint először is minden fellelhető vegyszert el kell távolítani Pio
atya szobájából (csak jódot találtak). Majd a végtagokon és a mellkason
látható sebeket be kell pólyálni, és a kötést megbízható tanúk
jelenlétében le kell pecsételni, hogy a manipulálás lehetőségét
kizárják. A kötést nyolc egymást követő napon ki kell cserélni, majd
újra lepecsételni. A kezelés előrehaladását folyamatosan dokumentálni
kell. Ha a sebeket vegyszer tartja fenn, akkor a kötés védelme alatt a
vérzésnek és a sebek méretének jelentős csökkenése várható, így a
kezelés végére a sebeknek jó úton kell lenniük a gyógyulás felé.
Míg
Bignamit elsősorban a jód foglalkoztatta, addig Paolino da Casacalenda
atya, a házfőnök úgy vélte, Pio atya karbolsavval (acidum fenicum)
próbálta gátolni a vérzést.8 A kolostorban valóban használtak akkoriban karbolsavat a spanyolnátha elleni oltás injekciós tűinek fertőtlenítésére.9
A
kapucinus tartományfőnök, Pietro Ischitella beleegyezett az eljárásba.
Az engedelmesség nevében elrendelte, hogy Paolino atya és néhány pap
segédkezzen Bignami doktor kezelése során. Pietro atya megeskette a
szerzeteseket, hogy precízen követik az utasításokat. A kapucinusok
szívesen vállakoztak a feladatra, hiszen végre saját szemükkel láthatták
a stigmákat, amelyeket Pio atya még rendtársai elől is gondosan
rejtegetett. A három megbízható tanú Placido, Ludovico és Basilio atya
lett.
Paolino atya később azt írta: „Miután a provinciális atya
elutazott, másnap reggel a tanúk jelenlétében segítettem Pio atyának
levenni a csuhát, az alsó trikót és a zoknikat. A többi atyával együtt
tisztán láttuk a mellkasán, a kezein és a lábain a sebeket. Nyolc napon
át ugyanígy minden reggel, miután megbizonyosodtunk róla, hogy a pecsét
érintetlen, levettük és kicseréltük az előző napi kötést; így jól
megfigyelhettük a stigmákat.”10 A pecséteket és a kötéseket minden reggel érintetlennek találták.
Az eredmény
A
sebek nemhogy nem forrtak össze, de a gyógyulás legkisebb jelét sem
mutatták. Az utolsó napon a vérzés erősebb volt, mint valaha. A tanúk
írásos vallomása szerint mindennap élénkpiros vér ömlött nemcsak a
kézfejekből, hanem a többi sebből is.11 „Soha nem véreztek annyira a sebek, mint azokban a napokban” - írta visszaemlékezésében az egyik tanú, Placido atya.12
„Reggel, mielőtt misézni ment az oltárhoz, levettük a kötést a kezéről,
és hogy át ne vérezze a miseruhát és az oltárterítőt, többször
leitattuk a sebeket.” A nyolcadik napon annyi vér folyt Pio atya
kezeiből mise közben, hogy zsebkendőkkel kellett felitatni. Paolino
szerint „Isten ezzel a félreérthetetlen jellel cáfolta Bignami
professzor érveit.”13 Az, hogy a stigmák vegyi anyagoktól
elzártan is megmaradtak, minden kétséget kizáróan bizonyította, hogy
állapotukat nem jód, karbolsav vagy más anyag tartja fenn.
Dr.
Bignami a kísérlet befejezése előtt elhagyta a rendházat. Hogy hogyan
reagált a történtekre, nem ismeretes. Bernard Ruffin jeles Pio
atya-életrajzában azt írja, „sohasem látogatta meg többé Pio atyát, bár
állítólag évek múlva, amikor stroke következtében lebénult, Pio atya
imáit kérte.”14 Ruffin azt is megjegyzi, hogy „míg a stigmák sohasem gyógyultak be, Pio atya minden más sebe normálisan gyógyult.”15
Alig
két évvel azután, hogy Bignami gyógyítási kísérlete csődöt mondott, a
Szentszék Raffaello Carlo Rossi püspök személyében apostoli vizitátort
küldött San Giovanni Rotondóba; ő foglalkozott a Vatikán részéről
hivatalosan Pio atya ügyével. Amikor rákérdezett, hogy használt-e valaha
hígított vagy tiszta karbolsavat saját magán, Pio atya a Bibliára tett
eskü alatt vallotta: „Nem, kivéve amikor az orvos karbolsavval
fertőtlenített fecskendővel adott injekciót.”16 A vizitátor
jelentésében, amely a kiegészítő dokumentumokkal együtt közel 200 oldalt
tett ki, kijelentette: „Leszögezhetjük, hogy [a sebeket] nem fizikai
vagy kémiai eszközökkel hozták létre vagy tartották fenn - ami végső
soron szöges ellentétben állt volna Pio atya bizonyított erényeivel.”17
Pio atya stigmáinak igazságát csak az érti meg, aki a hit szemével szemléli. Ő maga leghíresebb, 1918. október 22-én kelt levelében
így számolt be a stigmatizáció eseményéről lelkivezetőjének, Benedetto
atyának, a sant’angelo-foggiai kapucinusok tartományi elöljárójának: „Mit
is felelhetnék kérdésére, hogyan ment végbe keresztre feszíttetésem?
Istenem, mennyire felkavar és megaláz, hogy el kell mondanom, amit e
nyomorult teremtményedben véghezvittél! Múlt hónap huszadikán reggel
történt, szentmise után, a karzaton: egyszerre olyan nyugalom szállt
rám, mintha édes álomba szenderültem volna. Külső és belső érzékeim, de
még lelki képességeim is leírhatatlan nyugalomba merültek. Mélységes
csend volt körülöttem és bennem; hirtelen nagy békesség töltött el;
ráhagyatkoztam arra, hogy mindentől teljesen meg vagyok fosztva, és
elnyugodtam ebben a kiüresedésben. Mindez egy szempillantás alatt
történt. Közben egy titokzatos lényt láttam magam előtt, olyat, mint
augusztus 5-én, de most vérzett a keze, a lába és az oldala. Nagyon
megrémültem. Ki sem tudom fejezni, mit éreztem abban a pillanatban;
olyan volt, mintha meghalnék, s meg is haltam volna, ha az Úr közbe nem
lép, és meg nem erősíti szívemet, amely csak úgy dörömbölt a
mellkasomban. Azután eltűnt az a lény, és észrevettem, hogy mindkét
kezem, lábam és az oldalam át van szúrva és vérzik. Elképzelheti, milyen
gyötrelmet éltem át akkor, és élek át azóta is egyfolytában, szinte
mindennap. Az oldalsebből állandóan szivárog a vér, főleg csütörtök
estétől szombatig. Atyám, meghalok a fájdalomtól, oly zaklatott és
elgyötört a lelkem. Félek, hogy elvérzem, hacsak az Úr meg nem hallgatja
szegény szívem sóhajtozását, és el nem veszi ezt tőlem.”18
Nem,
Pio atya nem volt csaló, aki stigmákat „hamisított” volna. A szent
sebeket Isten ajándékaként kapta, hogy különleges módon részesedjék
Krisztus szenvedésében saját megszentelődésére, a lelkek megmentésére és
Isten nagyobb dicsőségére.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!